Graviditeten v. 30



Barnet växer mycket och ökar nu från drygt ett kilo till tre och ett halvt kilo på bara tio veckor.
Barnet vaggas till sömns av mammans rörelser och vaknar ofta när hon lägger sig.
Den dygnsrytm som barnet har i slutet av graviditeten kan även hålla i sig efter födseln, men det är inte säkert. Barnet hör många ljud inifrån mammans kropp, bland annat ljud från mammans hjärta och mage.
Ljud från magen kan i vissa fall uppgå till så mycket som 80 decibel vilket kan jämföras med en kraftigt trafikerad gata.


 
Tänk om jag kunde ta bilder i dagsljus någon gång, och inte i en mörk hall sent på kvällen haha!


Det börjar bli tungt nu. Börjar verkligen märkas att man bär runt på några extra kilon! Och inte minst en stor kula som är i vägen =)

Men illamåendet har nästan släppt helt nu, underbart! Det sätter in när jag blir trött, som t ex om jag skippar förmiddagssovningen så kommer illamåendet som ett brev på posten senare under dagen. Vila har blivit viktigt denna graviditeten! Kände inte alls behov av det de två tidigare gångerna.
Halsbrännan är inte så farlig just nu. Så länge jag ligger på rygg när jag ska somna så behöver jag inte knapra någon Rennie. Skönt! Har jag väl somnat så kan jag sova på sidan.

Foglossningen har även den lugnat ner sig lite, och ischiasvärken är borta för tillfället. Har märkt att just ischiasen går i vågor. Foglossningen är mer konstant, och varierar i styrka beroende på hur mycket jag rör på mig.
Blir stel och får ont om jag sitter för långa stunder, och får ont om jag rör på mig för mycket. Balansgång det där, lagom är bäst =) De korta promenaderna med Teddy är faktiskt sköna! Eller en plåga beroende på vad annat vi gjort på dagen hehe..

Summa summarum så mår jag relativt bra just nu. Det var verkligen på tiden haha!


Kommentarer
Postat av: my

oj vilken härlig kula! ibland saknar ja den men ändå skönt att den är borta så man kan röra sig! hehe! ja blev ju så jäkla stor ja så de va tungt! skönt att du mår bättre! kram My

2010-01-29 @ 11:17:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0